Sunday, 1 January 2017

my creative year 2016 ..

Po letmém nahlédnutí do historie blogu jsem zjistila, že článek tohoto typu píšu již potřetí (první najdete TU a druhý TADY). A potřetí se u toho bavím, protože co platilo na začátku roku, už neplatí nebo se nějak modifikovalo. V dnešním příspěvku bych se chtěla podívat za uplynulým rokem, co všechno se událo, co se mi ve tvoření osvědčilo, ale také tak trochu zahloubat o tom, co od nového roku čekám a co bych si chtěla vyzkoušet. Musím se ale držet zkrátka s různými předsevzetími, neboť se stejně jako ta typu "budu víc v pohodě" či "chci být víc fit" velmi blíží nezdaru .. alespoň v mém případě. 

Rok 2016 byl náročný a ne příliš pohodový. Tvořivý rok 2016 se vydařil velmi. Tak to bývá, ono nemůže být pořád posvícení, že. A co se v mém scrapovém světě událo?


BLOG

Od ledna jsem byla pověřena péčí o blog Papero amo. Velký závazek, velká důvěra, velká pocta. Úprava příspěvků a jejich nahrání do bloggeru je někdy náročnější, ale moc mě to baví. Připadám si užitečně a navíc, mohu všechny ty úžasné příspěvky našich děvčat číst ještě před vámi! Většinu večerů mám tedy program daný. Trochu tou starostí s PA blogem zaostával můj vlastní blog, ale to je přirozený vývoj, kdy většinu své práce dáváte někam jinam. Už proto jsem moc ráda, že mi svou přízeň zachováváte a když jednou za uherský rok něco postnu, přijdete se inspirovat. Také děkuji za všechny vaše milé komentáře a podporu. Budu se opakovat, ale jsou takovým mým hnacím motorem.


Trochu jsem nedávno koketovala s myšlenkou zaregistrovat blogu doménu a zbavit se dlouhého jména. Ale zatím ta potřeba není tak intenzivní, abych to prokonala.

INSTAGRAM

Pro mě jedna z největších událostí roku. Toužila jsem po něm hodně dlouho, ale kvůli instagramu a internetu si smartphone pořizovat nehodlám. To, že nakonec účet mám a fotky nahrávám přímo z počítače, je hlavně díky pomoci mé milé švagrové a Monice z blogu U nás na kopečku (mimochodem, vřele doporučuji!). Účet mám založený pod jménem #coloursbennett.cz a chci ho ponechat čistě "profi" - plný fotek mých tvořivých počinů a fotek, které třeba budou inspirací pro někoho z vás. Ze stejného důvodu vyhledávám a sleduji především účty tvořivých lidí a vyhýbám se účtům osobním. Chci mít instagram jako kreativní inspiraci a prezentaci mé práce, nikoliv našich dětí a osobních záležitostí (i když tomu se dá těžko odolávat, chlubit se vlastními dětmi - některé fotky se opravdu povedou). Přemýšlela jsem nad tím vždycky, myslím nad bezpečností internetu, a svým způsobem jsem ráda, že můj blog sleduje omezený počet lidí z papírové komunity (tedy aspoň doufám). I proto se snažím počet uveřejněných PL stránek eliminovat, i proto vlastně vznikl projekt Me and Myself - sama se mohu na netu prezentovat jakkoliv, ale mám za děti zodpovědnost a ony by třeba za tuto webovou prezentaci jednou nemusely být rády. Takže tolik k tomu, proč u mě vídáte méně PL stránek a proč na instagramu nesleduji třeba váš účet, i když se dobře známe.


KURZY

Tak do těch se mi zpočátku vůbec nechtělo. Ne že bych byla líná, nebo nechtěla někoho něco "naučit", ale nějak jsem si nebyla jistá tím, že JÁ, samouk, bych mohla někoho kurzovat. První popud mi daly Anička s Pavlínkou a asi půl roku jsem to v sobě zpracovávala. Pak nám do cesty vstoupil báječný kurzovný prostor Teritorium 7 a celé to začínalo míti reálnější podobu. A tak jsem si řekla, že to zkusíme. Kdybych ale neměla zázemí holek a jejich bezmeznou podporu, asi bych do toho nikdy nešla nebo lektorovala prázdné židle. Holky, děkuju! Nakonec to všechno vyplynulo tak, že si kurzy maximálně užívám. Opravdu! Je to sice s přípravami trochu stres, aby včas došel materiál, abych to všechno nějak převezla a nic doma nezapomněla, ale při kurzu, to jsem ve svém živlu. To setkání se stejně zapálenými lidmi je prostě nejvíc! Něco absolutně nenahraditelného a já bych tímto chtěla poděkovat všem svým dosavadním účastnicím, že byly tak báječné, veselé a inspirativní. Těším se na další taková setkávání, i třeba s vámi! (Prvním kurzem v novém roce je vypsán sobotní kurz Objevujeme Project life - více TADY).


Letos na podzim pořádalo Papero amo svůj první Velký workshop (článek TADY). Zcela oprávněně bych to nazvala akcí roku, neboť té tvořivé energii a nabíjející atmosféře se máloco vyrovná! Samozřejmě, na konci dne jsme měly po čtyřech odučených workshopech prázdno a otupěno, ale hned druhý den už jsem se začala těšit, až zase něco takového holky zorganizují. Nemělo to chybu! 


Nemohu nevzpomenout ani na úžasný workshop s americkou scrap star Teresou Collins (btw, PL stránku stále ještě nemám) - více ZDE. To byl zážitek úplně jiného kalibru. Dodnes si pamatuji, jak jsem jela domů propocená a ve stresu, že jsem nakousla dvě alba, o jejichž dokončení jsem si velké iluze nedělala. Nakonec se mi však podařilo dokončit alespoň menší instaalbum (jednou ho i nafotím). To velké, pruhované, sourozenecké je stále ve stavu nejvyšší rozpracovanosti.



Velmi produktivním však byl můj první zahraniční workshop s neuvěřitelně nápaditou Paige Evans - článek o naší české výpravě do Němec najdete TU. Domů jsem si dovezla 4 (opravdu téměř) hotové layouty a spoustu dalšího workshopového materiálu. Kdy já to všechno zpracuju ... Tento výlet řadím k letošním TOP - nejenže jsme si s holkama parádně zascrapovaly, ale zažily jsme spoustu legrace a potvrdily si, že to musíme zase někdy zopakovat!


LAYOUT 12x12

Kdyby mi někdo řekl, že najdu zálibu ve velkých scrapbookových stránkách, tak neuvěřím. Vždyť já se toho prostoru vždycky tolik bála .. a mám z něj stále respekt. Ale letos tomu příležitost chtěla, že jsem si se spoustou velkých layoutů pohrála. Povětšinou jsem je zasytila milionem fotek a eliminovala tak prostor k zdobení, které opravdu není mou silnou stránkou. Většinou se bojím cokoliv přidat, abych to nepřeplácala, a tak se ráda schovám pod nálepku clean and simple.


PROJECT LIFE

Říkám to nerada, ale chci být upřímná. Letos bylo tvoření Project Life alba občas velkým utrpením. Asi už jsem si prošla tou tvořící euforií zachytit každičký obyčejný moment. Navíc naše děti dorostly věku, kdy se tolik nemění a kdy se toho "tolik neděje". Starší je ve školce a jeden nechce stavět album pouze na zážitcích s tím mladším. Kolikrát jsem tedy zaznamenávala hlavně víkendové akce. Stále dumám, jak příští rok pokračovat. Svým způsobem mi vyhovuje týdenní systém, jsem systematický člověk a drží mě to v zajetých kolejích. Také vím, že ti, co tvoří třeba po měsících, se počtem stran nakonec vyrovnají počtu mých týdenních stránek. Takže určitou týdenní pravidelnost bych určitě chtěla zachovat. Trochu koketuji s velikostí alba. Jsem velmi pozitivně naočkována Jančinou americkou A4, ale: bude mi menší počet fotografií stačit? budou kapsy a alba stále na trhu dostupné? nebudu mít na konci roku místo jednoho velkého alba dvě malá, protože se prostě a jednoduše nevejdu? nepřidělám si práci tím, že dělení kapes je trochu nestandardní a nemám s ním zkušenost? Prostě nevím a váhám ..


FOTKY

Těžká, ale opravdu těžká fotková krize. Tak to byl můj podzim. Kolikrát se mi stalo, že jsem v sobotu večer neměla jedinou fotku! Ještě že přišel prosinec a s ním i december daily, kdy jsem se zase rozfotila. A doufám, že mi to vydrží!

Přistihla jsem se, že jsem značně zlenivěla a už tolik nenastavuji manuál a fotím maximálně na prioritu clony, večer už jedině na automat bez blesku. Uaaa. Vyhýbám se umělému světlu jako čert kříži, mám averzi na žluté fotky a snažím se fotit pouze za denního světla (které je teď v zimě i tak bídné). Veškeré moje naděje se upírají k lednovému fotokurzu, který jsem dostala k loňským (!) narozeninám. Doufám, že chytím slinu a focení mě zase pohltí a budu více experimentovat.

Nadále fotím převážně pevnou padesátkou, na děti a jejich portréty je bezkonkurenční. Pokud jedeme do města nebo mezi dinosaury, beru setový objektiv. V poslední době stále častěji používám výklopný displej. Je to bezva vychytávka pro fotky u země nebo z "nadhlavníku".

TISKÁRNA

Ježíšek mě vyslyšel! Mám ji! Rozhodování však bylo nesmírně těžké. Zcela nevinně jsem během letních měsíců v naší facebookové skupině rozpoutala mega diskuzi o tom, která tiskárna je nejlepší a kdo má jaké zkušenosti. Tímto bych chtěla poděkovat všem, kteří se o své názory a vědomosti podělili. Nakonec jsem si "objednala" Canon Selphy CP1200. Rozhodlo tvrzení o nezničitelnosti fotek a jejich stálobarevnosti (a mini velikost tiskárny). Na fotkách mi záleží, a to hodně! Když už si dám práci s jejich pořízením, úpravou a scrapováním, chci, aby nějaký (dlouhý) čas vydržely. Byla jsem u Škody, pán mi doporučil tiskárny zn. Epson anebo Selphy. Na marketingový tah firmy Canon a řady Life+100 se tvářil skepticky (pouze cituji, co mi pověděl, třeba to někomu z vás pomůže). Dle něj jsou pro barevnost fotografie nejdůležitejší okolní podmínky - ideálně archiv, konstatní chladnější teplota, zamezit přístupu světla. Tím, že jsou fotky v albech, je o absenci světla postaráno, ale teplota mě tehdy vůbec nenapadla. Od té doby mám v místnosti s alby vypnutý radiátor. Asi to nepomůže, ale uvidíme.


Jsem si jistá, že nadále budu využívat služby fotolabu www.rychlefoto.cz. Málokdy posílám fotky po týdnech, většinou je jich víc. Pokud však bude hořet termín, nebo budu potřebovat vytisknout jednu fotku, nastoupí tiskárna. Kolikrát se mi stalo, že jsem něco zapomněla odeslat, nebo jsem měla chuť vytvořit stránku jen tak. Ještě jsem neměla čas tiskárnu zprovoznit, ale je to v plánu a doufám, že mě nezklame. Až budu vědět více, ráda se podělím.


ČESKÉ KARTIĆKY

Miluju je! Dokonce až tak, že se na jiné kartičky v letošním albu skoro nedostalo. Opravdu! Jen asi dva týdny jsem poskládala z kartiček od Becky Higgins. Je to zčásti i díky kulatým rohům, které se mi přestaly líbit. Stále přemýšlím, co udělám s celou zásobou amerických kartiček. Zásadně již další nepořizuji a ty, co mám, jsou opravdové srdeční záležitosti - Everyday, Midnight, September Skies, Open Book či Studio Gold od Teresy Collins. Až se trochu vzpamatuji z Vánoc a dodělám album 2016, budu nejspíš posílat dál.


Moc se těším, čím nás v novém roce holky překvapí. Jejich kartičky mě moc baví a vlastně ani nemám preferenci designérky. Líbí se mi všechny a letos se mé PL album stalo takovou nosnou reklamou PA kartiček!

VÝLET za PAPERO AMO

Tohle se povedlo hodně! Odhodlala jsem se, požádala manžela (mého nejlepšího!) o volno a vyrazila na Moravu za PA holkami. Tam jsem jela autobusem, zpátky vlakem a překvapilo mě, že mi ta dlouhá cesta ale vůbec nebyla na obtíž - on je to totiž rozdíl cestovat s dětmi a neustále je zabavovat a cestovat na pohodu sama se sebou a knížkou. Dokonce jsem ve vlaku přečetla celou Dívku ve vlaku! Měla jsem radost, že si čas na Uherské Hradiště našla i Lea, tak moc ráda jsem ji viděla. Poznala jsem Péťu, nejvíce zorganizovaného a pečlivého člena PA velitelství. To ona má pod palcem všechny naše úžasné balíčky. V Hradišti se také upekla konečná podoba Adventního kitu a dojednávaly se kurzy. A třebaže holky pořád pilně pracovaly a my s Leou poctivě rovnaly chipboardy, atmosféra byla veselá a uvolněná. Už teď se těším, až se zase na nějakou "služební" cestu vydám!


ME and MYSELF

Tímto projektem jsem si na sebe ušila bič. Zjistila jsem, že to do konce roku prostě nejsem schopná dotáhnout. Týdenní pravidelnost byla sebevražedná. Fotek jsem nashromáždila dost a kdyby nebylo báječných creative a simple kitů od Papero amo, tak by se zpracování dočkala tak polovina fotografií. Něco ale mám a jsou to mé oblíbené stránky. Vyzkoušela jsem si spoustu nového a formát 6x8 byl svojí titěrností opravdu rychlou záležitostí. Teď jsou všechny dokončené stránky v diářových deskách a vyvolané fotky tam mají své místo taky. Těším se, že k nim někdy sednu a zpracuji je, až budu mít chuť tvořit něco rychlého a malého s minimem materiálu. V jednom z budoucích příspěvků vám všechny hotové stránky chci ukázat.


V novém roce bych chtěla v něčem podobném pokračovat, ovšem bez šibeničních závazků. Chtěla bych si vést album na způsob novinkových notebooků od Heidi Swapp. Jedna fotografie a její příběh. Deníkové zápisky, sebereflexe, pocity. A už mám u holek objednán ... Traveler's Notebook! Takové moje druhé Vánoce a dárek ode mě pro mě, to je někdy také potřeba. Těším se moc!

WEBSTER PAGES planner

S diářem přichází i moje druhá upřímnost. Letos mě plánovací nadšení trochu opustilo. Mám diář spíše pro PL zápisky, abych věděla, co jsme dělali a co se daný týden přihodilo. Také tam vlepuji fotky, které mi zbydou z rostříhaných koláží. Ale to je tak vše, na víc nezbývá čas. Jak moc jsem byla ráda za planner kit! Prostě jsem zužitkovávala, co přišlo, bylo to již pro mě připraveno, krásně sladěno. Jednoduchost! S diářem budu i nadále pokračovat. Mám novou náplň, desky jsou jako nové, ty zůstávají. Starou náplň jsem svázala knihařskými kroužky a je určená k archivaci. Tolik vzpomínek a zážitků. I když je to zapisování někdy velkým závazkem, jsem ráda, že jsem se k tomu vždycky dokopala.


FUSE TOOL

A jsme opět u těch předsevzetí. Loni toutou dobou jsem si řekla, že budu Fuse častěji používat. Výsledkem jsou asi 4 stránky za celý rok! Ani nevím, proč jsem se k tomu nedostala víc. Nedávno jsem několik věcí fusovala a docela mě to chytlo. Tak snad vytrvám ...


ORGANIZACE PRACOVNY

Musím, opravdu MUSÍM řádně zorganizovat veškerý svůj materiál. Nahromadila se mi spousta kitů a zatím jsou v původním balení. Chtěla bych to všechno roztřídit, vyndat ozdoby a nápisy, setřídit velké papíry. Také PL kartičky od Papero amo potřebuji rozdělit podle sad a vyndat je z původních obalů. No, mám co dělat.


VIDEO

Tak tohle bude asi mé největší předsevzetí. Když své první absolutně dokonalé video na začátku ledna uveřejnila Alona, chytla jsem slinu a chtěla to taky zkusit. Jenže, pak jsem se od toho odradila - bylo by to hodně práce s úpravou a mně už takhle stačí upravovat fotky a postovat články na blog. Takže jsem videa odpískala. V novém roce bych ale jedno chtěla zkusit, jen si prostě na vlastní kůži zažít, co to obnáší. I kdyby to bylo první a poslední mé video ... Třeba se dočkáme.

A víc už mě opravdu nenapadá, co bych vám tak mohla o svém tvoření minulém i budoucím říct. Každopádně se těším, jak se zase budeme potkávat, budeme se navzájem inspirovat a sdílet nadšení z našeho krásného koníčku. Přeji vám všem pohodový a tvořivý nový rok plný nápadů!

Jana

13 comments:

  1. Jani, krásný článek a u kávičky jsem jej přečetla jedním dechem! Těším se na tvé seznamování s tiskárnou i na rozhodnutí jak dál s PL! A zase někdy v Hradišti :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ty jsi dobra, to musel byt primo kavovy dzber! nejak jsem se rozepsala :D hele, ja proste porad nevim a nevim, kdyby tak mel nekdo zkusenost. Chtela bych vyzkouset neco jineho, ale tech variabilit je na A4 zalostne malo, navic tam malokdy pasuji karticky .... na Hradiste se tesiiiiim!

      Delete
  2. Jani, krasne napsana sebereflexe:-) nejvic se tesim na to video a drzim palce at jdes do toho.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anicko, dekuji za duveru .. video ma jeste jeden hacek v tom, ze tvorim povetsinou po vecerech a to je spatne svetlo .. ale treba se postesti! dekujuuuu!

      Delete
  3. Janičko, přečetla jsem jedním dechem! Tvůj blog je z mých nejoblíbenějších, protože lepíš úplně jinak než já :)
    Ať se Ti v novém roce daří!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jiti, dekujuuuu a mas naprostou pravdu, ja zase zasnu z tvych layoutu!!

      Delete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. Jani, skvělé ohlédnutí! Moc mě čtení bavilo. Jsem napnutá jak se rozhodneš s albem na příští rok. Klidně tě budu ráda pozitivně naočkovávat dál:-D Ale je pravda, že koncipovat se to musí trochu jinak, to nezastírám. Asi bys musela dělat i víc klasických layoutů, protože ty kapsy 8,5*11 jsou podle mě jen takové zpestřeníčko. Ale jak píšeš, že už fotíš hlavně jen víkendy, tak by to právě hezky vycházelo střídat LO a kapsy, tj. víkend a zbytek týdne, apod. No a Fuse bys určitě využila:-) Taky jsem moc zvědavá jak budeš spokojená s tiskárnou. Ty fotky mě taky trápí. Ať se daří i v tomto roce, Jani!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Janiiii, dekujiii! Ja jsem taky napnuta, ale asi mi je jasny, kam to pomalu speje .... trochu se bojim, ze si to tvoreni zasejc zkomplikuji a ze se fotkove nevejdu ... asi budu delat jen obdelnikove layouty jako vyplne a liftovat ty tvoje! .. jeste jednou diky, jsi mi velkou inspiraci!

      Delete
  6. Moc pěkný článek Jani, pořádně jsi se rozepsala ... článek plný předsevzetí, nápadů, nadšení ... kéž by šel nastavit čas, viď? Toho bychom potřebovali všichni více, co všechno chceme stihnout ... mám ráda Tvé příspěvky a těším se moc na další ... hodně času a chuti tedy na vše, co chceš stihnout ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jarusko, ty jsi zlata! moc dekuji a preji uplne to same! cas a chut na tvoreni! a tesim se nekdy zase na videnou!

      Delete